Förskott på arv och förstärkt laglottsskydd

Jag har fått en gård som gåva (som inte skall ses som ett förskott på arv) men givaren har besittningsrätten på gården tills denne inte kan bo kvar. Om jag ta ut hyra (3500Kr/mån) för reperation och underhåll av fastigheten, kan någon övrig arvinge vid ett senare arvskifte få rätt i att dessa pengar skall ses som ett förskott på arv? Vad är skillnaden på att få en fastighet, som jag, där fastigheten inte skall ses som ett förskott på arv och om den skulle ha setts som förskott av arv?

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga!

Om en arvlåtare ger sin bröstarvinge en gåva (i detta fall en gård) under sin livstid, är presumtionen att gåvan ska avräknas som förskott på arv, se ärvdabalken (ÄB) 6:1. Detta gäller dock inte, om något annat har föreskrivits (t.ex. i gåvobrev) eller framgår av omständigheterna. Om du inte är bröstarvinge till givaren, är presumtionen den omvända; gåvan ska inte avräknas som förskott på arv, såvida inte annat är föreskrivet eller framgår av omständigheterna. Att en gåva ska avräknas som förskott på arv innebär i praktiken att gåvans värde avräknas på arvlottens storlek. Du som gåvomottagare får i sådant fall en mindre arvslott när arvlåtaren avlider, eftersom du redan har fått ut en del av ditt arv i förskott. Om gåvan inte ska avräknas som förskott på arv, räknas arvslotterna ut "som vanligt", dvs. i enlighet med reglerna i ÄB 2 kap. Exempelvis tar bröstarvingar lika lott i arvet.

Att egendom ska avräknas som förskott på arv förutsätter att det är en gåva eller annan benefik disposition, vilket i princip betyder att någon motprestation inte sker. "Hyran" för gården räknas inte som gåva eller benefik disposition, såvida hyran motsvarar kostnaderna för underhåll och reparation som du står för. Hyran ska i sådant fall inte avräknas som förskott på arv.

Även om gården inte ska avräknas som förskott på arv, kan den anses som en gåva för dödsfalls skull och därmed falla inom det så kallade förstärkta laglottsskyddet, vilket regleras i ÄB 7 kap. Förutsättningen för det förstärkta laglottsskyddet, är att arvlåtaren har givit egendom i gåva eller en annan benefik disposition (t.ex. försäljning till underpris) under sådana omständigheter eller på sådana villkor att den till syftet är att jämställa med testamente, se ÄB 7:4. En gåva som till syftet är att jämställa med testamente är en gåva där arvlåtaren har haft successionen i åtanke och t.ex. försökt ordna arvet utan att skriva testamente. Något som tyder på att gåvan skett för dödsfalls skull är att arvlåtaren behåller nyttan av det bortgivna (i ditt fall bor arvlåtaren kvar på gården och kan nyttja den). Det är inte möjligt att föreskriva att en gåva inte ska anses som gåva för dödsfalls skull. Det förstärkta laglottsskyddet kan innebära att du får återbära hela eller delar av värdet av gåvan. Detta förutsätter att bröstarvingarna väcker talan inom ett år från bouppteckningen, se ÄB 7:4 st. 2.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänligen

Amanda HarryssonRådgivare