Förskott på arv och det förstärkta laglottsskyddet

Vi är två bröstarvingar. I våra föräldrars inbördes testamente skrev de att en tidigare gåva till min syster, en villa som de fick bo kvar i livet ut, inte skulle anses som förskott på arv. De har också skrivit att jag har fått sommarstugan i tidigare gåva och att det inte heller skulle anses som förskott på arv. Jag köpte stugan från dom, så det stämmer inte att det var en gåva. Måste jag klandra testamentet eller räcker det att begära min laglott? Hur värderas gåvan, vid gåvotillfället eller när föräldrarna avled? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, jag förstår din fråga som att du undrar hur du kan utkräva din laglott och hur gåvan till din syster kommer påverka ditt arv.

Förskott på arv och det förstärkta laglottsskyddet.
Eftersom dina föräldrar nu genom testamente förordnat att gåvan till din syster inte utgör förskott på arv så är läget därefter. Arvlåtaren avgör nämligen om gåvan skall räknas som förskott på arv eller inte. Däremot finns det anledning att uppmärksamma reglerna som det förstärkta laglottsskyddet.

Jag förstod din fråga som att dina föräldrar gav bort gåvan till din syster med villkor att de skulle få bo kvar i villan tills deras bortgång. I ett sådant fall, då givaren inte gjort en vidare uppoffring genom överlåtelsen, jämställs gåvan med ett testamentsförordnande och skall sålunda återbäras till kvarlåtenskapen efter den avlidne gåvogivaren. Vidare är det gåvans (villans) värde vid dödsfallet och inte gåvotillfället som skall tillräknas kvarlåtenskapen.

Sammanfattningsvis innebär detta att villans värde (vid dödsfallet) skall tillräknas kvarlåtenskapen när man beräknar din laglott. Kan din laglott vidare inte täckas av de övriga tillgångarna i kvarlåtenskapen är gåvotagaren skyldig att återbära egendomen.

Hur får du ut din laglott?
För att få ut din laglott måste du begära jämkning av testamentet. Anspråk direkt emot (eller genom att väcka talan i domstol) måste riktas mot testamentstagaren inom sex månader från det att du blev delgiven testamentet. Laglotten är sålunda inget rätt som utfaller automatiskt utan måste, för sitt bestående, föregås av en begäran av jämkning. Detta görs som sagt genom att rikta anspråk emot testamentstagaren.

Har du ytterligare funderingar är ni alltid välkom att ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Joel Sandin PerssonRådgivare