Förskott på arv och att stoppa gåvor

Mina föräldrar sålde sitt ena föräldrahem för ett tag sedan. Föräldrahemmet bestod av ett hus och ett fritidshus med mark till. När man sålde huset valde man att stycka av fritidshuset och marken till min bror. Jag fick aldrig någon fråga om jag ville få fritidshuset och marken utan fick 60 tusen av min bror. Man valde att skriva alla papper om huset och marken utan min vetskap fick bara pengarna på kontot. Gjordes ingen värdering av bostaden utan man satte bara in en summa som min pappa och bror tyckte själv så att min bror inte skulle behöva betala mig vad huset och marken är värt. Nu misstänker jag att man kommer göra likadant med det andra föräldrahemmet som finns. Att man kommer skriva över huset och marken på min bror utan min vetskap. Kan även vara så att det redan är gjort fast att man inte har sagt något till mig om det. Har jag några rättigheter till huset eller marken. Känns som att man har gått bakom min rygg i detta. Mina föräldrar vill inte säga till mig hur dem har gjort med arvet. Jag tror att min bror har fått huset/husen i förtida arv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer att använda mig av Ärvdabalken (1958:637), förkortat ÄB, för att svara på din fråga.

En gåva presumeras vara förskott

Det finns en huvudregeln, en presumtion, i 6 kap 1 § ÄB som säger att alla gåvor som föräldrar ger till sina barn ska räknas som förskott på arv, om det inte finns ett gåvobrev eller testamente som uttryckligen säger att gåvan inte ska räknas som förskott. Eftersom det var en del av en fastighet som skänktes så finns det formkrav för att upprätta ett gåvobrev, jag vet dock inte vad som framgår i det gåvobrevet. Vid värdering av gåvor i fall som detta utgår man från vad taxeringsvärdet för fastigheten var när gåvan gavs, 6 kap. 3 § ÄB.

När arvet sedan fördelas räknas värdet på gåvan in i den totala kvarlåtenskapen och subtraheras sedan från vad din bror ska få, 6 kap. 5 § ÄB. Jag ska ge ett exempel.

Låt oss säga att era föräldrar har gått bort. Deras kvarlåtenskap som du och din bror ska dela på uppgår till 150 000 kr. Taxeringsvärdet för fastigheten som din bror fick uppgick vid gåvotillfället till 100 000 kr. Då skapas en hypotetisk kvarlåtenskap på 250 000 kr, vilket innebär att du och din bror ska få 125 000 kr vardera. Eftersom din bror redan fått 100 000 kr i förskott får han endast 25 000 kr vid arvsfördelningen och du får 125 000 kr. Om dessa 60 000 kr du fick är att anse som gåva från dina föräldrar räknas dock de också som förskott på arv, och samma principer tillämpas där.

I det fall din bror utgav ersättning för fastigheten som understiger taxeringsvärdet, så kan mellanskillnad argumenteras vara förskott på arv.

Rättigheter till huset eller marken

Så länge dina föräldrar är vid liv kan de göra vad de vill med fastigheterna de äger. De kan ge eller sälja det till vem de vill, och det kan du inte stoppa eller hindra på något sätt. Det enda du kan göra är att påpeka att fastigheten/fastigheterna ska räknas som förskott på arv vid en framtida arvsfördelning, om inte annat har skrivits i gåvobrev. Det kan därför vara till din fördel om du tar reda på och skriver ner vad taxeringsvärdet var för fastigheten när den gavs och vad taxeringsvärdet är för eventuella framtida gåvor.

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare. Jag kan även sätta dig i kontakt med vår ordinarie byråverksamhet om det kvarstår osäkerheter efter vår kontakt.

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare