Förskott på arv - likställas med testamente?

Min syster fick en fastighet av vår mor genom ett gåvobrev. Hon betalade halva taxeringsvärdet. I gåvobrevet står att gåvan inte ska ses som förskott på arv. Ingen värdering gjordes. Vår mor dog knappt 5 månader senare. Det var min syster som ordnade med gåvobrevet och dess formulering. Jag fick vid detta tillfälle ingen gåva som kompensation. Vår mor sa vid flera tillfällen att hon ville det skulle vara rättvist mellan oss. Vilket jag inte tycker att det blev. Nu, tre år senare har vår far avlidit. Våra föräldrar bodde kvar på fastigheten fram till sin död. Undrar om jag har möjlighet att överklaga gåvobrevet, så värdet av fastigheten kommer att delas lika mellan oss?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Lagstiftaren har som utgångspunkt att föräldrar vill behandla alla sina barn lika. Därför är huvudregeln (6 kap 1§ st1 ÄB) att det arvlåtaren givit en bröstarvinge (barn) under sin livstid ska avräknas som ett förskott på dennes arv när arvlåtaren går bort. Denna huvudregel har dock ett undantag som medför att om annat är föreskrivet eller framgår av omständigheterna ska huvudregeln inte gälla. Detta betyder att om det t.ex. finns ett gåvobrev som uttryckligen säger att gåvan inte ska ses som förskott ett på arv så ska den heller inte ses som det.

Även om gåvan inte kan avräknas som förskott på arv, finns det möjlighet att hävda att gåvan är ”för dödsfalls skull” och därigenom faller inom det förstärkta laglottsskyddet. Det förstärkta laglottsskyddet förutsätter att arvlåtaren givit egendomen i gåva eller annan benefik disposition (t.ex. försäljning till underpris), under sådana omständigheter att den är att likställa med ett testamente till syftet (7 kap 4§ ÄB). Att gåvan till syfte ska likställas med ett testamente betyder att arvlåtaren hade arvet (successionen) i åtanke när gåvan gavs och därigenom t.ex. försökte fördela arvet utan att skriva ett testamente. Saker som tyder på att en gåva skett för dödsfalls skull är t.ex. att arvlåtaren behåller det bort givnas nytta till sin död (t.ex. bor kvar på fastigheten trots att den är bort given) eller att gåvan ges i nära samband med arvlåtarens död (t.ex. skänks på dödsbädden).

Om det förstärkta laglottsskyddet utnyttjas kan den som fått gåvan tvingas återge hela eller delar av gåvan eller dess värde. Dock förutsätts att bröstarvingen (du) väcker talan inom ett år från det att bouppteckningen efter arvlåtaren avslutats. Om talan inte väcks inom ett år är rätten till talan förlorad. (7 kap 4§ st 2 ÄB)

Om du själv vill titta närmare på nämnda lagrum se (https://lagen.nu/1958:637)

Hoppas att jag kunde svara tillfredsställande på din fråga

MVH /Veronica Eriksson

Veronica ErikssonRådgivare