Förskott på arv - kompensation

Hej

Vi är ett gift par som har 2 barn.

Vår son har erhållit en del pengar som vår dotter ännu inte har erhållit.

Hur gör vi enklast för att säkerställa att vår dotter får ut detta belopp innan en arvsuppdelning sker.

Beloppet rör sig om 300000:-.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Summan din son har fått är ett förskott på arv och det innebär att från hans arvsandel ska den summan avräknas. Om du inte har angett att beloppet sonen har fått inte ska vara förskott på arv så kommer din son få avräkna sig den summan när arvsuppdelningen sker.

Om ni har skrivit till exempel ett gåvobrev när ni gav gåvan till er son så kan ni läsa på det brevet. Om det där står att ”detta ska ej vara ett förskott på arv” så innebär det att din son ärver 300 000 kr mer än din dotter. Då kan ni ändra det genom testamente eller liknande. Om det inte står något sådant förbehåll så kommer det att lösa sig själv vid arvsuppdelningen eftersom att din dotter då får mera för att kompenseras för det som din son tidigare fått.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare