Förskott på arv i form av försäljning av fastighet till underpris

Hej! Min mamma vill sälja sin fastighet (under taxeringsvärdet) till 2 av sina 3 barn. Kan hon göra detta utan att det påverkar arvet. Kan det 3 barnet hävda sin arvslott senare. ( mamma är 80 år ).

Lawline svarar

Hej! Ärvdabalken (1958:637), ÄB, är tillämplig. Vad arvlåtaren i livstiden har gett en bröstarvinge ska avräknas som förskott på dennes arv efter arvlåtaren, om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Försäljning till underpris av en fastighet kan betecknas som en gåva och på så vis påverka arvet genom att de två bröstarvingarnas (barnens) arv minskas i motsvarande mån. För att förhindra detta kan man följaktligen i köpehandlingarna ange att det låga priset inte ska räknas som förskott på arv.

Om modern väljer att skriva ett testamente, garanteras en bröstarvinge hälften av vad denne annars skulle ha fått, 7:1, ÄB, men på samma sätt som ovan måste denne bröstarvinge räkna bort värdet av eventuell prisnedsättning, om det inte framgår att detta inte skulle ses som förskott på arv. Detta gäller om en bröstarvinge yrkar det inom viss tid, 7:4 ÄB

Enligt 7:4 ÄB kan bortgivande av egendom (eller försäljning till underpris) ibland jämställas med testamente, om det inte enligt ovan framgår att det inte var tänkt som ett förskott. Om inte särskilda skäl talar emot det, kan en (annan) bröstarvinge då vid moderns bortgång påkalla jämkning inom en viss tid. I så fall ska gåvan eller dess värde återbäras.

Sammantaget föreligger följaktligen en presumtion för att olika former av ekonomiska fördelar ska räknas som förskott på arv och dras av senare för att bröstarvingarna ska få lika stora arvslotter. För den som inte vill att så ska ske, gäller det att visa att detta inte skulle ses som något förskott. Skriftliga bevis är alltid bättre än muntliga.

Lars BålmanRådgivare