Förskott på arv - ge bort ett hus till bröstarvingar

Hej min farmor och farfar skrev testamente innan dom avled och där kom dom överens om att deras två barn skulle ärva 75 % tillsammans, den ene 25 den andre 50% och sen skulle jag och min bror få 12,5 % var för att de ansåg att vår far inte tagit hand om oss och att de skulle vara en bra start för oss när vi skulle köpa hus. Farfar dog 2005 och farmor dog nu i oktober 2013. Vi har inte hört något från bodelning eller något annat så vi kollade upp vad som var på gång , då visar de sig att farmor gett huset till sina två barn 50% var år 2006. Nu undrar vi vad som nu händer med vår del av arvet och hur reglerna säger om detta, e de förskott på arv eller? och har vi förlorat vår del i arvet när huset gavs i gåva. Deras önskan var ju att vi skulle få ärva så vi kunde få startkapital för husköp eller annat boende? Saken är den att både min bror och jag själv inte har någon kontakt med vår far eller hans syster. Vi undrar nu om vi ska gå vidare med detta eller om huset nu inte är med i arvet längre och vi bara ska acceptera att dom tar allt och testamentet inte har betydelse längre eller deras önskan om att vi skulle få 12,5 % var. Hoppas ni förstår Vad jag skrivit mvh Andreas.

Lawline svarar

Hej!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om huset som din farmor, när hon var vid livet, givit bort till hennes två barn (bröstarvingar) ska räknas som antingen förskott på arv eller om huset helt utesluts från testamentet. Denna situationen regleras i ärvdabalken och dess 6 och 7 kap, se https://lagen.nu/1958:637 .

I enlighet med ÄB 6:1 ska vad en arvlåtare (din farmor) i livet givit bröstarvingar (farmors barn) räknas som förskott på arv om inte annat föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Vidare måste då bröstarvingarna avräkna vad de fått som förskott av arv enligt 7:2 ÄB.

Svaret jag kan ge är således att huset enligt min uppfattning troligtvis är att se som förskott på arv och då ska avräkning göras vilket innebär att bröstarvingarnas del från testamente kommer att påverkas och sannolikt minskas i förhållande till värdet på huset. Detta innebär då också att din del kommer att påverkas i positiv bemärkelse.

Jag rekommenderar dock att du tar kontakt med en jurist som kommer kunna ge ett betydligt mer utfyllande svar på din fråga.

Hoppas det hjälpte!

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare