Förskott på arv - Gåvobrev

Jag vill ge ett av mina barn 1 milj kronor som förtida uttag av arv gåvobrev?

Lawline svarar

Hej, vad roligt att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vill du ge ett av dina barn 1 000 000 kr så kommer det att räknas av på dennes arvslott som förskott på arv. Det betyder att när dina barn sedan ärver, så dras den summan bort från mottagaren av summan på det belopp som hen annars skulle ärva.

Ett gåvobrev är alltid att rekommendera att skriva. För att det ska gå rätt till kan du använda dig utav denna tjänst(klicka HÄR). Det finns inga formella krav på att du måste ha ett gåvobrev, eller krav på exakt hur ett gåvobrev ska vara utformat. Däremot är det alltid bra att ha det skriftligt för att underlätta vid till exempel när dina barn ska ärva från dig.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp! Har du fler frågor kring detta är du mer än välkommen att ställa dem här nedanför i kommentarsfältet.

Vänligen,

Moa BodinRådgivare