Förskott på arv - Gåva.

Min sambos far vill ge sambon den sommarstuga han äger med alla tillbehör. Han vill inte att något av de andra barnen ska ha stugan. Hur ska han gå tillväga för att skriva över stugan på sambon? Självklart känner vi till gåvobrev, men hur skall ett sådant formuleras för att säkerställa att syskonen ej kan överklaga gåvobrevet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor.

Här finns inga problem överhuvudtaget, som jag ser det. Eftersom sommarstugan är hans egen egendom innehar han den med äganderätt och får göra precis vad han vill med den; sälja, byta eller ge bort.

Emellertid bör han i gåvobrevet skriva att gåva inte utgör förskott på arv om han inte vill att stugans värde skall dra av vid hans bortgång och att din sambo därmed för en sämre arvslott.

Lawline RådgivareRådgivare