Förskott på arv - annan än arvinge

Min morfar vill sälja sitt hus och sin tomt till mig för undermarknadsvärde. vad ska jag göra för att undvika (restkrav) av bröstarvingar vid eventuell bouppdelning vid hans bortgång.? Kan man säga att resterande del är en gåva? summan handlar om vi ska köpa för 900000och marknadsvärdet är 1500000. Ska man skriva nått kontrakr mellan oss ( morfar och mig).

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Det du undrar över är alltså om underpriset på fastigheten i framtiden (när din morfar gått bort)kommer kunna ses som ett förskott på arv. Enligt huvudregeln i 6 kap 1§ ÄB ska det arvlåtaren under sin livstid givit en bröstarvinge (d.v.s. barn) avräknas som förskott på dennes arv om inte annat har föreskrivits. Du är dock inte bröstarvinge utan barnbarn och står alltså inte näst i tur enligt arvsordningen (det gör din mamma).

Om gåva givits till någon som inte är bröstarvinge är presumtionen omvänd. Huvudregeln är alltså att gåvan inte ska avräknas som förskott på arv såvida inte annat är föreskrivet eller framgår av omständigheterna. Detta är som sagt bara en huvudregel som kan brytas om arvlåtaren sagt eller skrivit någonting som gör att det kan antas att avsikten var att gåvan var tänkt att avräknas.

För att vara säker på att undvika tveksamheter och oklarheter vid din morfars bortgång föreslår jag att din morfar upprättar ett gåvobrev eller annat lämpligt dokument där han antecknar att han inte har för avsikt att mellanskillnaden vid försäljningen ska ses som förskott på arv. Detta kan även antecknas i köpekontraktet.

Om du själv vill titta närmare på nämnda lagrum se (https://lagen.nu/1958:637)

Hoppas att jag kunde svara tillfredsställande på din fråga.

MVH /Veronica Eriksson

Veronica ErikssonRådgivare