Förskott på arv

Förskott på arv Min mor har som tack för det stöd och engagemang min syster gav henne under senare år när hon blev allt sjukare vid ett flertal tillfällen gett henne penninggåvor. Beloppen har varit varierande. Ibland motsvarande vad hon fick i pension för en månad. Det finns ingen dokumentation som säger att det inte ska betraktas som förskott på arv. Däremot ska min mor till släkt och vänner ha berättat om gåvorna. Räcker det för att det inte ska betraktas som förskott på arv eller ska hon dessutom uttryckligen ha sagt att dessa inte skulle avräknas. Och skulle hon i så fall behövt göra det vid varje gåvotillfälle?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Din mors gåvor till din syster presumeras utgöra förskott på arv enligt Ärvdabalken 6:1. Denna presumtion kan brytas genom en föreskrift i ett gåvobrev eller ett testamente. Eftersom det i ert fall inte verkar finnas föreskrifter i varken testamente eller gåvobrev så ska värdet av gåvorna läggas till din mors kvarlåtenskap och din laglott ska beräknas på det sammanlagda värdet. Vid beräkningen av arvet till din syster ska hänsyn tas till de gåvor hon fått, och dessa ska alltså avräknas från hennes del (7:2 Ärvdabalken).

Vänliga Hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare