Förskott på arv

Hej! Min äldre far har givit bort sin fastighet (villa) som gåva till min bror. Min far kommer fortfarande att bo i villan medan min bror renoverar den med avsikt att i framtiden sälja. Har jag någon rätt till en del av villans värde, kan det ses som ett förskott på arvet eller står jag lottlös?

Med vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enl. 6 kap 1§ Ärvdabalken (1958:637) (ÄB) presumeras gåvor som bröstarvinge får av arvlåtaren under dennes livstid vara förskott på arv om inte annat föreskrivits. Förutsatt att din bror är din fars bröstarvinge bör fastigheten alltså ses som förskott på arv om det inte i gåvobrev eller liknande står att gåvan inte ska ses som förskott på arv. Om fastigheten ses som förskott på arv ska denna avräknas från din brors arvslott då eran far går bort. Att observera är dock att denna avräkning enl. 6 kap 3§ ÄB ska avse fastighetens värde vid mottagandet, alltså innan din brors renovering. Om det vid avräkningen visar sig att fastigheten var värd mer än arvslotten har din bror ingen skyldighet att återbära överskottet enl. 6 kap 4§ ÄB.

Hoppas detta besvarade din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare