Förskott på arv

Hej ! Jag och min man ska köpa min mammas gård som hon har ärvt av min far som gick bort 2005. Jag har 3 systrar och det finns inga särkullbarn. Nu har det blivit osämja mellan mej och en av mina systrar pga att hon anser att detta blir ett förskott på arv och att min mor inte kan sälja huset för att hon ska förvalta arvet efter min far. Gården är värderad till 1500000-1800000:- och vi ska betala 1500000:- för den, och då ska vi rensa och städa ur ladugård mm. Min egentliga fråga är: Får min mor inte sälja huset till vem hon vill ? Kan jag få problem med detta när hon en dag avlider och arvet ska fördelas ? Jag vill ju inte bli betalningsskyldig den dagen gentemot mina syskon. Jag anser ju inte att det är ett förskott på arv eftersom vi har betalat värderingspriset på gården. Mycket tacksam för svar !! Med vänlig hälsning Jennie

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Jag utgår i mitt svar ifrån att din mamma numera är ägare av huset efter din far och på så sätt får förfoga över detta.

Reglerna om förskott på arv utgår ifrån ett antagande om att en arvlåtare vill att alla barn till slut ska erhålla lika mycket efter honom eller henne. Huvudregeln för behandlingen av gåvor till barn finns i 6:1 ÄB https://lagen.nu/1958:637#K6P1S1 och innebär att gåvor den avlidne gett sina bröstarvingar under sin livstid ska ses som förskott på arv om inte något annat föreskrivits vid gåvans givande eller det med hänsyn till omständigheterna måste antas varit avsett. Detta innebär att gåvans värde ska läggas till kvarlåtenskapens värde vid beräkning av arvs- och testamenteslotterna. Det är inte bara rena gåvor som omfattas av presumtionen i 6:1 utan även andra dispositioner som är av benefik karaktär omfattas av bestämmelsen, exempelvis försäljning av egendom till underpris.

Att gåvor ska avräknas från arvet är dock endast en presumtion och kan brytas om det är så att arvlåtaren på något sätt givit uttryck för en vilja om att avräkning inte ska ske. En sådan viljeförklaring kan vara skriftlig och ges i testamente eller också avges muntligen.

I ditt fall är det är det inte fråga om en gåva utan om ett köp och då ni betalat värdepriset på gården borde det inte heller vara fråga om en disposition av benefik karaktär. Detta borde således inte ses som ett förskott på arv.

Hoppas detta var till någon hjälp.

Vänligen,

Emelie PiironenRådgivare