Förskott på arv

Förskott på arv - arvtagare avlider före arvlåtare. Vår syster som avlidit har fått ett dokumenterat förskott på arv från vår mor som lever. Systern var ensamstående och utan barn. Systern har upprättat ett testamente, där stora delar av arvet går till arvtagare utanför familjen. Nu undrar jag om detta förhållande, att arvtagare avlider innan arvlåtaren, spelar in på något sätt vid arvsfördelningen. Jag resonerar att om min syster inte fått förskott på arv så skulle ju inte motsvarande tillgångar finnas och kunna delas ut. Som vi ser det så bekostar vår mor vännernas arvsgåvor.

Lawline svarar

Hej,

Systern har fått förskott på arv vilket gör att dessa pengar tillhör henne. Dessa pengar har hon sedan rätt att testamentera till den hon vill.

Rör det sig däremot inte om pengar utan om en bostad som eran mor använt, skulle de förstärkta laglottsreglerna i 7 kapitlet 4 § Ärvdabalken kunna användas. Jag rekommenderar er därför att ta kontakt med en verksam jurist för att avgöra hur situationen ser ut i just erat fall.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare