Förskott på arv

Hej! Jag är särkullsbarn till min far och hans fru. Dom har 1 dotter gemensamt, min halvsyster. Dom har i våras gett henne deras gemensamma sommarhus, utan att kontakta mej. Kan dom göra det? Dras denna gåva av på hennes arvslott?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Huvudregeln när föräldrar ger gåvor till sina barn är att de är att se som förskott på arv, se Ärvdabalken 6 kap 1 § (https://lagen.nu/1958:637#K6P1S1). Det innebär att denna kommer dras av vid fördelningen av ert arv. Om det efter avräkningen inte blir jämt kan din halvsyster tvingas ersätta dig.

Det finns emellertid en möjlighet för föräldrar att ge gåvor till sina barn utan att dessa ses som förskott på arv. Det gör de genom att skriva detta (exempelvis i ett testamente) eller om det med hänsyn till omständigheterna kan antas vara fallet, till exempel om du fått något av motsvarande värde.

Hoppas du fått svar på din fråga, tveka inte att höra av dig igen,

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare