Förskott på arv

Hejsan! Jag och min man har precis köpt mina föräldrars fritidshus. Vi betalade 600000 och taxeringsvärdet är 729000. "Köpet" blev alltså en gåva. Jag har 2 bröder som fått erbjudandet att köpa men tackat nej. Min fråga är: hur kommer denna "gåva" att klassas vid en eventuell framtida bouppteckning? Kommer detta att "dras"av mitt arv? Vi är alla överens om köpet idag men man vet aldrig i framtiden. Ska vi skriva någon form av kontrakt idag och alla skriva under eller vad rekommenderar ni? Tack på förhand Mvh Jeanette

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

När det gäller en gåva från en förälder till ett barn då föräldern fortfarande lever gäller 6 kap 1 § Ärvdabalken (ÄB).
Den kan du hitta här om du själv vill läsa : https://lagen.nu/1958:637#K6

Vad som framgår av 6 kap 1 § ÄB är att gåvor som bröstarvinge får under arvlåtarens livstid ska avräknas som arv om inget annat framgår. Ett exempel på det kan vara att föräldern uttrycker att det inte ska ses som en gåva.
Som jag förstår det av frågan så har något sådant inte kommit till uttryck och därför ska alltså det belopp som anses vara gåva i fallet räknas som ett förskott på din arvslott och kommer sedan att räknas av när resterande delen av kvarlåtenskapen ska delas upp.

Att det ses som ett förskott på arv bör dock inte påverka din ställning som fastighetsägare och eftersom själva förskottet på arvet redan är reglerat i lag borde inget avtal vara nödvändigt.

Hoppas detta var svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare