Förskott på arv

Har betalat en språkresa åt min dotter. Detta kan väl omöjligt räknas som förskott på arv? Tänkte nu ge min andra dotter samma summa men måste jag då skriva gåvobrev? Hur stor kan en gåva vara? Skulle jag kunna köpa en bil åt henne då hon behöver det? Red gärna ut begreppen. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Reglerna om förskott på arv utgår ifrån antagandet att en arvlåtare vill att alla barn till slut ska få lika mycket efter honom eller henne. Huvudregeln för behandling av gåvor till barn återfinns i 6 kap. 1 § ÄB. Gåvor den avlidna givit sina bröstarvingar under sin livstid ska ses som förskott på arv om inte något annat föreskrivits vid gåvans givande eller med hänsyn till omständigheterna måste antas varit avsett. Gåvans värde ska alltså läggas till kvarlåtenskapens värde vid beräkningen av arvs- och testamentslotter. Viktigt att poängtera är dock att kostnader hänförliga till förälderns underhållsskyldighet och sedvanliga gåvor enligt 6 kap 2 § ÄB aldrig ska avräknas som förskott på bröstarvingens arv.

Syftet med ett gåvobrev är framförallt för att bevisa att en gåva har givits och för att stipulera eventuella villkor som är förenade med gåvan. Eftersom huvudregeln är att en gåva räknas som förskott på arv om det inte angivits annat i gåvobrevet så innebär det att om man skänker bort något till bröstarvinge och skriver att det inte ska utgöra förskott på arv är så utgångspunkten att det inte är ett förskott. Ger man större summor pengar eller en gåva av högre värde så kan det vara bra att skriva ett gåvobrev.

Det finns inga generella riktlinjer mer än dessa jag nu tagit upp. Jag skulle rekommendera att du skriver ett gåvobrev om du ger ditt ena barn en bil, men inte det andra. Språkresan skulle jag säga tillhör sedvanliga gåvor enligt 6 kap 2 § ÄB.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare