FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/10/2013

Förskott på arv

Har gett min dotter ett förskott av arv, för att användas vid renovering av fastighet som ägs av henne och hennes f. d. make. Bodelning har ej skett. Jag vill att det klart skall framgå att min dotter skall ha ut de pengar hon har lagt på huset för nödvändig renovering av fasaden.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du vill klargöra att summan som din dotter har fått ska ses som en gåva och ej som ett förskott på arv bör du upprätta ett testamente där du klargör vad som gäller för de gåvor som givits och de eventuella gåvor som kommer att ges.

Det ska dock nämnas att om värdet av gåvan som givits din dotter, en bröstarvinge, varit väldigt stort och syftet med gåvan varit att snedfördela arvet kan de andra arvingarna begära att gåvans värde ska räknas med vid bestämningen av laglotten.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare