Förskott på arv

Vi är tre syskon. Våra föräldrar har beslutet sig för att sälja deras villa (under marknadsvärde) till ett av syskonen. Kan jag kräva ett förtida arv som pengar redan nu?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Så länge en person är vid livet har han/hon en självständig rätt att bestämma precis som han/hon vill över sin egendom. Rätten till arv efter någon uppkommer först då personen avlidit och kan inte på något sätt utkrävas i förtid. Däremot kommer det värde i form av huset som ditt syskon fått räknas av när arvet efter dina föräldrar ska fördelas efter deras död. Detta innebär att ni två som inte tagit del av värdet på villan får större del av arvet efter dina föräldrar.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare