Förskollärare och ringa narkotikabrott - kommer jag bli av med jobbet?

Hej ! Jag har blivit dömd för ringa narkotika då jag först vart inkallad som vittne och sen erkände att jag brukat cannabis för jag fick panik och dem hittade 0.01 microgram cannabis samt kokain Dock ingwn mängd på det men de sa dem att dem kunde kolla upp ! Sen har jag haft förhör över telefon och "erkänt" tex jag ss att jag i slutet at Jan början på februari 2018 rökt 2 jointar och vart lugn i sthlm ! Och dem frågade mig om jag varit utomlands senaste tiden då sa jag i polen vilket jag har meningen brukat nått där ! Nu har jag panik vad händer om jag tar tillbaka de ! Ska jag eller inte ! Fick ingen jurist som hjälp ! Plus att jag jobbar på förskola och är rädd att bli av med jobbet !

För nu skulle polisen skicka detta till åklagare och jag hade godkänt böter !

Mvh en förrvirrad tjej

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Hur jag uppfattat din situation

Jag har lite svårt att förstå om polisen hittat cannabis och eventuellt kokain som du haft på dig eller om du drogtestats och testerna visar att du använt droger. Hur som helst har polisen analysresultat som bevisar att du antingen haft på dig narkotika eller att du använt narkotika.

Jag uppfattar det som att du erkänt brottet men att du nu funderar på att dra tillbaka ditt erkännande för att du är rädd att mista jobbet.

Du får ingen försvarare när brottet du begått är så litet

Jag vill tillägga i en liten parentes att varför du inte fått prata med någon jurist, en försvarare, är för att brottet du begått är så pass litet. En försvarare kommer du inte heller att få ifall du väljer att inte betala bötesstraffet och frågan om du gjort dig skyldig till narkotikabrott istället ska avgöras vid en rättegång av domstolen.

Drar du tillbaka ditt erkännande kommer din skuld att prövas av domstolen som också kommer döma ut ett bötesstraff

Har polisen ett analysresultat som visar att du antingen använt narkotika eller att du haft narkotika på dig spelar det ingen roll om du godkänner ett bötesstraff eller om du drar tillbaka ditt erkännande och nekar. Jag uppfattar det som att du svarat ja på polisens fråga om du är villig att godkänna ett strafföreläggande. Ett strafföreläggande innebär att du kommer få som en faktura på posten där det står att du gjort dig skyldig till ringa narkotikabrott och att straffet för detta är dagsböter, troligtvis mellan 30 och 80. Det innebär att du under 30 till 80 dagars tid ska betala en viss summa varje dag till staten. Mer information kommer finnas i brevet. Det kan även stå att du ska ersätta staten för statens kostnader med anledning av droganalyserna. Du kommer även vara skyldig att betala 800 kronor till Brottsofferfonden.

Nekar du nu till brottet och visar det genom att inte betala strafföreläggandet kommer du få en påminnelse. Efter påminnelsen kommer du istället få ett brev med en stämningsansökan. Det innebär att domstolen skickat dig en kallelse om att du måste komma till domstolen en viss dag för att domstolen ska avgöra om du begått brottet eller inte. Nekar du till brottet i domstolen kommer det inte spela någon roll för domen om polisen har klara analysresultat som visar att du antingen använt eller haft på dig narkotika. Straffet i domstolen kommer bli detsamma som i strafföreläggandet: Troligtvis mellan 30 till 80 dagars dagsböter och en skyldighet att betala eventuella analyskostnader samt 800 kronor till Brottsofferfonden.

Det är inte alls säkert att du förlorar jobbet

När en förskola ska anställa personal har förskolan en skyldighet att be den nyanställde att visa upp ett utdrag från belastningsregistret, se 1 § lag (2000:873) om registerkontroll av personal inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Du är ju redan anställd och har troligtvis redan visat upp ett sådant utdrag. Är du tidsbegränsat anställd och återanställs du inte inom ett år kan arbetsgivaren vid nästa återanställning begära att du visar upp ett nytt utdrag från belastningsregistret. Det utdrag arbetsgivaren får se visar inte brott såsom ringa narkotikabrott. Betalar du strafföreläggandet för det ringa narkotikabrottet är det alltså ingen information som kommer nå din arbetsgivare om du inte själv berättar om det.

Nekar du till brottet genom att inte betala strafföreläggandet, den åtföljande påminnelsen och istället döms i domstolen – kommer domen som slår fast att du gjort dig skyldig till ringa narkotikabrott också att registreras i ditt belastningsregister, se 3 § första punkten i lag (1998:620) om belastningsregister.

Oavsett om uppgifterna att du gjort dig skyldig till narkotikabrott finns i ditt belastningsregister med anledning av att du erkänt brottet och godkänt ett strafföreläggande (bötesstraff) eller med anledning av att du nekat och dömts i domstol – är uppgifterna sådana som din arbetsgivare inte kan få tag i med enkelhet. Det är troligare att arbetsgivaren får reda på narkotikabrottet om du inte godkänner strafföreläggandet eftersom domstolsförhandlingar är offentliga. Din arbetsgivare eller någon vän till din chef har möjlighet att närvara i domstolen och titta på rättegången där du sitter som misstänkt.

Hoppas du fått svar på dina frågor och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare