Försätta arbetsgivare i konkurs

Hej jag o mina kollegor vill begära konkurrs av företaget vi jobbar på eftersom vi inte har fått våra löner. Vi vill veta vem vi ska vända oss till efter som jag ringr skatteverket polisen tingrätten kronofogden och inte fåtr hjälp !

Lawline svarar

Hej,

Tack för er fråga.

Om ni inte har fått ut er lön kan ni som anställda begära er arbetsgivare i konkurs. Om ni ni är medlemmar i facket kan de hjälpa er med ansökan och vara ombud vid konkursförhandlingen. Ni kan få ersättning ur den statliga lönegarantin för kostnaderna att försätta arbetsgivaren i kokurs. Läs gärna mer på kronofogdens hemsida HÄR.

En ansökan om konkurs för bolaget ska lämnas in till tingsrätten. HÄR kan ni hitta information om en ansökan om konkurs.

Det är tråkigt att ni inte har fått hjälp av de myndigheter ni har ringt till. Enligt förvaltningslagen 4 § ska en myndighet ge vägledning och råd samt hjälpa enskild tillrätta. Enligt 5 § samma lag ska en myndighet ta emot telefonsamtal och informera om tider för kontakt. Jag hoppas att ni blir bättre bemötta i framtiden.

Hör gärna av er om ni har fler frågor.

Joakim WahlgrenRådgivare