Försäljningen av virtuella varor

Jag undrar lite hur skatt funkar när man säljer csgo skins. Låt oss säga att jag köper ett csgo skin för 1000kr och säljer det för 2000kr hur mycket ska skattas? Om jag sedan köper och säljer 500.000kr av skins per månad och går 50.000kr i vinst hur ska allt det beskattas?

Lawline svarar

Hej!
Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag förstår det undrar du om hur Csgo skins ska beskattas. Jag förstår tyvärr inte vad du menar med att du köper och säljer 500 000 kr i skin och går med vinst så jag kan därför inte svara på den specifika frågan.

Skins beskattas som kapital

Skins anses vara inkomstslaget kapital (41:1 IL). Det som ska beskattas är vinsten vid försäljningen av skins (41:2 IL). Det betyder att det som dras av från försäljningssumman är kostnader för att köpa skins samt eventuella omkostnader. Enligt Skatteverket ska skins beskattas som personliga tillgångar. Det betyder att du får dra av 25% av ersättningen (minus inköpspriset) som omkostnadsbelopp (52:2 IL)

Exempel:
Du köper skin då 1000 kr och du säljer för 2000 kr.

Skillnaden mellan ditt inköp och försäljning är 1000 kr.

Av 1000 kr anses 250 kr vara omkostnadsbeloppet.

Underlaget som du beskattas för är 750 kr.

Mängden skatt: 30% eller 225 kr (65:7 IL)

Om du gör det här regelbundet kan du bli bokföringsskyldig

Om du köper och säljer skins regelbundet, självständigt (du har ingen chef) samt har till syfte att gå i vinst, kan det ses som näringsverksamhet (13:1 IL). Om det är näringsverksamhet betyder det att du blir bokföringsskyldig (14:2 IL). Det betyder också att du inte får dra av 25% som omkostnad (som ovan). Det skulle också betyda att du då skulle behöva betala in moms (4 kap 1 § mervärdesskattelagen)

För att sammanfatta: Skatten beräknas på vinsten på försäljningen där du kan dra av ett omkostnadsbelopp. Om du gör det tillräckligt regelbundet kan det ses som en näringsverksamhet, vilket betyder att du blir bokföringsskyldig.

Jag hoppas att jag kunde svara på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare