Försäljning eller gåva till barn

Hej, min mamma tänker att sälja fastigheten hon bor i till ett av sina barn, vi barn är med på att hon får köpa den men vad händer när mamma går bort, ska då den som köpt fastigheten lösa ut oss andra eller? Det finns oxå särkulle barn från min fars sida och vad kan dom kräva? Om dom tex. Anser att fastigheten är såld för billigt? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Det står föräldrar fritt att under sin livstid sälja egendom till sina barn utan något rättvisetänk barnen emellan. Om fastigheten säljs till marknadsvärde kommer försäljningen inte få någon påverkan på ett framtida arv.

Om fastigheten däremot säljs till ett pris som understiger marknadsvärdet så ses mellanskillnaden som en gåva. Mellanskillnaden kan då påverka ett framtida arv genom reglerna om förskott på arv. Enligt 7:1 ärvdabalken (ÄB) presumeras gåvor till barn under förälderns livstid utgöra förskott på arv, vilket innebär att värdet av gåvan ska avräknas från barnets arv. Detta gäller dock endast om annat inte framgår, t.ex. av köpehandlingen avseende fastigheten eller av ett testamente.

Om din pappa är avliden och hade testamenterat egendom till din mamma kan gåvan också påverka din pappas särkullbarn. Om det däremot inte fanns testamente ska särkullbarnet redan ha fått ut sitt arv. Om ett eventuellt testamente gett din mamma fri förfoganderätt har alla din pappas barn rätt till efterarv när din mamma avlider, 12:1 och 3:2 ÄB. Om din mamma gett bort egendom utan tillbörlig hänsyn till efterarvingarna och det lett till en väsentlig minskning av hennes egendom (i vart fall minst 10 %) ska de kompenseras genom att få ut större andel av arvet, 3:3 ÄB.

Hej!

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare