Försäljning bostadsrätt köparens dröjsmål med betalning

Hej!

Jag har precis sålt min lägenhet och skrivit överlåtelsesavtal med köparen och mäklaren.

Men nu en vecka efter visar de sig att köparen ljög om sitt lånelöfte och kan inte betala förens den har sålt sin egna lägenhet först. Den har heller inte betalat 10% i deposition.

Vad för skadestånd har jag rätt till? Och kan jag häva köpet juridiskt? Samt få skadestånd för detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad du har rätt till i form av ekonomisk kompensation på grund av köparens dröjsmål med betalning. Utöver det undrar du även om du har möjlighet att häva köpet.

Regler kring försäljning av bostadsrätter återfinns i köplagen (KöpL).

Dröjsmål

Dröjsmål med betalning innebär att köparen inte har betalat i tid enligt köpeavtalet. Om köparen inte betalat innan förfallodatumet passerats så är köparen i dröjsmål.

Krav på betalning

Du ska från förfallodagen i köpeavtalet kräva köparen på betalning (52 § KöpL). Gör detta skriftligt och var noggrann med att specificera vilket avtal som kravet på fullgörande handlar om.

Hävning

Du har möjlighet att häva köpet om köparens dröjsmål med betalning utgör ett väsentligt avtalsbrott. Vad som är ett väsentligt avtalsbrott är en bedömningsfråga från fall till fall, men något som är ostridigt är att om betalning inte har skett på tillträdesdagen så är det ett väsentligt avtalsbrott. Det skulle ge dig rätt att häva köpet (54 § första stycket KöpL).

För att vara på den säkra sidan ska du ge köparen en möjlighet att betala inom en så kallad tilläggstid efter er avtalade förfallodag. Hur lång tilläggstiden ska vara är en bedömningsfråga, men min bedömning är att 14 dagar kan anses vara en skälig tid. Denna tilläggstid ska vara skriftligt meddelad och du måste även i texten varna köparen att om denne inte kan betala inom de 14 dagarna så kommer du att häva köpet. Det är viktigt att du är så noga som möjligt när det gäller vilket köp som du ger tilläggstid på. Specificera exempelvis parter, datum och vilket objekt som säljs. Spara din kopia på dokumentet ur bevishänseende. När tilläggstiden löpt ut är du i din fulla rätt att häva köpet (54 § andra stycket KöpL).

Skadestånd

Du kan begära skadestånd först efter att köpet är hävt och detta är meddelat till säljaren (59 § första stycket KöpL). Skadeståndet som du har rätt till är för att reparera den ekonomiska skada som du lidit av att köparen inte betalat i tid (57 § första stycket KöpL). Detta skulle till exempel vara kapitalförlusten vid en eventuell ny försäljning av lägenheten och extra mäklararvoden.

Skulle köparen betala innan du har hunnit häva köpet så har du istället rätt till ränta för den tiden från att du krävt köparen på betalning till dess att köparen faktiskt har betalat (71 § KöpL).

Ytterligare frågor?

Om du undrar något annat är du välkommen att ställa en ny fråga. Om du vill ha hjälp med att driva frågan så är du välkommen att höra av dig till mina kollegor här på Lawline via telefon.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och välkommen åter till Lawline.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare