Försäljning av tomtmark

Hej! Jag har fått som en gåva en tomtmark av min dotter.Taxeringsvärde var 110 000kr. Jag har sålt marken för 200 000kr samma år. Måste jag betala skatt och hur mycket?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tomtmark är exempel på en tillgång. När en tillgång avyttras blir säljaren skattskyldig för en eventuell kapitalvinst. Tomtmarker är fastigheter i skatterättslig mening. Kapitalvinsten för fastigheter beräknas enligt 44:13 inkomstskattelagen (IL) genom följande formel:

Ersättning för avyttrade tillgången – Utgifterna för avyttringen – Omkostnadsbeloppet = Kapitalvinst

Omkostnadsbeloppet utgörs enligt 44:14 IL av utgifter för anskaffning ökad med förbättringsutgifter. För fastigheter tas sedan 22/30 av kapitalvinsten upp till beskattning, enligt 45:33 IL. Om ett förvärv sker genom gåva träder den som övertar egendomen in i den tidigare ägarens skattemässiga situation, enligt 44:21 IL. Det innebär att du ska använda det omkostnadsbelopp som din dotter hade fått använda sig av. För att kunna räkna ut kapitalvinsten måste du således veta vilken din dotters anskaffningsutgift var för tomtmarken.

Exempelvis: om dotterns anskaffningsutgift var 140 000 blir din kapitalvinst 200 000 – 140 000 = 60 000 (förutsatt att det inte finns några förbättringsutgifter). 22/30 av de 60 000 tas sedan upp till beskattning, vilket blir 44 000. Skattesatsen för de 44 000 kronorna blir sedan 30% enligt 65:7 IL, vilket innebär att den totala skatten som ska betalas är 30% av 44 000 = 13 200.

Lawline RådgivareRådgivare