Försäljning av tillgångar från aktiebolag till aktieägare

Hej. Jag har ett enmansaktiebolag vilket sysslar med utvecklingsprojekt inom grön teknologi och kvittar ingående moms mot utgående. Nu planerar jag att utföra experiment med olika värmesystem och isoleringar och för det ändamålet köpa in en Friggebod och materiel för ca. 150 000 kr ex. moms. Arbetet kommer att ta ett par år. Min fråga är; Kan jag därefter som privatperson köpa Friggeboden av företaget och behöver jag betala moms och vad gäller för skatteregler i detta fall?

Lawline svarar

Hej,
Tack för din fråga.
Som du säkert redan vet anses bolaget vara en egen juridisk person fastän det enbart är du som äger inflytandet däri. I det här sammanhanget är det intressant eftersom det resulterar i att du och ditt bolag, till skillnad från en enskild firma, anses vara två separata personer vilket medför att du kan förvärva saker från bolaget precis som om du köper något av ett utomstående. Så svaret på din första fråga är: ja, du kan förvärva friggeboden av ditt eget företag i egenskap av privatperson.

Skattemässigt kan olika situationer uppstå beroendes på vilken relation du har till bolaget och till vilket pris du förvärvar friggeboden. Förhållandena redogör jag kort för nedan.

1. Om priset sätts till marknadsvärdet deklarerar du försäljningen som en inkomst i näringsverksamhet. Ingen skattemässig följd inträder för dig som privatperson.

2. Sker prissättningen under marknadsvärdet sker en så kallad uttagsbeskattning enligt 22 kap IL, se https://lagen.nu/1999:1229#K22P1S1 , vilket innebär att du deklarerar försäljning till marknadsvärdet i näringsverksamheten. Om du är anställd i bolaget tas differensen mellan marknadsvärdet och det erlagda upp som inkomst av tjänst (förmån) i din privata deklaration, vilket även bolaget ska betala arbetsgivaravgifter på. Är du inte anställd i bolaget tas mellanskillnaden upp i kapital på grund av en så kallad förtäckt utdelning (beakta dock årets gränsbelopp).

Utgående moms ska du redovisa som om du sålt till en extern kund. Överlåtelse till underpris resulterar inte i annorlunda momsredovisning. Detta kan ses som en följd av att man studerar den som omsätter, således säljer varan, inte den som köper den.

Återkom ifall du har några närmare funderingar. Glöm inte att information även lämnas av Skatteverket.

Vänliga hälsningar,

Beatrice RohdinRådgivare