Försäljning av ärvd lägenhet

Hej min far äger en lägenhet utomlands som vi har ärva efter farmor. Nu behöver vi sälja den. Har jag rätt till något av vinsten eller är det min far som får allt. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har förstått det som att din far äger lägenheten då han har ärvt den av hans mamma (din farmor) och att han nu tänker sälja den. Du undrar om du har rätt till en del av vinsten.

Svaret på din fråga återfinns i ärvdabalken (ÄB).

Du skriver att din far äger en lägenhet samt att han har ärvt denna och du omnämner inte heller något testamente. Detta innebär förmodligen att din farmors kvarlåtenskap (all den egendom som finns kvar efter att din farmor gått bort) har fördelats enligt svensk arvsrätt.

Den svenska arvsrätten

Hur arvet efter någon fördelas regleras i 2 kap. ÄB och kallas för den legala arvsordningen. Däri uppställs en prioriteringsordning mellan olika arvsberättigade som kallas för olika arvsklasser. Den första arvsklassen ärver före den andra arvsklassen och den andra arvsklassen före den tredje.

Den första arvsklassen omfattar avkomlingar till den avlidna (2 kap. 1 § ÄB). Dessa kallas för bröstarvingar och kommer ärva kvarlåtenskapen efter den avlidna jämnt fördelat. Om det endast finns en bröstarvinge så ärver denna hela kvarlåtenskapen.

I ditt fall så är alltså din pappa en bröstarvinge i förhållande till din farmor. Detta innebär att, förutsatt att han är ensambarn, han har ärvt all hennes kvarlåtenskap. Detta inkluderar alltså äganderätten till lägenheten. Detta innebär att vid försäljningen av lägenheten så kommer all vinst tillfalla honom.

Slutsats

Eftersom det är din pappa som äger lägenheten så förutsätter jag att det är han som har ärvt hela äganderätten till lägenheten. Om detta förhållande föreligger så har alltså endast han rätt till vinsten. Såvida inte din farmor kvarlämnade ett testamente som uttrycker att du ska få ta del av vinsten vid en eventuell försäljning av lägenheten så är det alltså detta som gäller. Eftersom du inte omnämner att ett sådant testamente finns, så utgår jag från att det var den svenska arvsrätten som fördelade hennes kvarlåtenskap och då är det din far som är berättigad till hela vinsten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

MVH

Victoria AnderssonRådgivare