FrågaSKATTERÄTTÖvrigt08/11/2016

Försäljning av konst

Hej! Jag målar på fritiden och ska hänga ut mina konstverk på en lokal bar. De tar ingenting betalt, så allt jag säljer för kommer till mig. Jag förstår däremot inte riktigt hur det funkar med moms. Räknas det som hobbyverksamhet eller som kulturarbete? Behöver jag ett bolag för att kunna fakturera eller dylikt, och hur går själva deklarationen till i så fall. Tack för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline!

Försäljning av konst kan komma att beskattas på olika sätt, beroende på hur försäljningen går till. Om det är en verksamhet som drivs självständigt, varaktigt och med vinstsyfte ska den beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet. Försäljningen kan också räknas till hobbyverksamhet, vilket definieras som en självständig verksamhet som inte är näringsverksamhet. Hobbyverksamheten ska vara varaktig men sakna vinstsyfte. Beskattning sker då för sig inom inkomstslaget tjänst. Till sist kan det röra sig om beskattning i inkomstslaget kapital, om det rör sig om enstaka försäljningar.

Jag har svårt att besvara din fråga helt då jag saknar alla omständigheter, men du kan hitta massa bra information om hobbyverksamhet på Skatteverkets hemsida, här:

http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html

Om det är så att din verksamhet klassas som hobbyverksamhet, finns en blankett om hur du deklarerar här:

http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbroschyrer/blanketter/info/2051.4.39f16f103821c58f680006232.html

Vad gäller moms har du som upphovsman rätt att sälja konst momsfritt upp till 336 000 SEK. Mer om moms på konstverk finns att läsa här:

https://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db800093731/1359707510027/58501.pdf

Hoppas detta har varit dig behjälpligt!

John EdgrenRådgivare