Försäljning av bostadsrätter - näringsverksamhet?

Hej, Jag undrar om det finns någon regel för hur många bostadsrättsaffärer man kan göra innan skatteverket ser det som näringsverksamhet? Påverkar det om man är skriven på lägenheten eller tid som man ägt den? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Svensk lagstiftning innehåller ingen definition om när handel med bostadsrätter anses vara yrkesmässig. Utifrån praxis bör man dock söka vägledning från hur domstol betraktat handel med fastigheter. Högsta förvaltningsdomstolen har 1982 kommit fram till att det krävs få fastighetsförsäljningar för att näringsverksamhet ska anses föreligga. I fallet hade ett bolag sålt två fastigheter inom två år från att de förvärvats. Totalt sett förelåg dock fem fastighetsaffärer i och med att huvudägaren i bolaget även bedrev liknande verksamhet i andra bolag och dessa verksamheter räknades samman.

Som jag uppfattat situationen är rättsläget alltså oklart, det har inte konstaterats i praxis eller lag hur många affärer som krävs för att näringsverksamhet ska föreligga. Det är följdaktligen även svårt att besvara huruvida det gör skillnad om man är skriven på bostadsrätten. Gissningsvis tar domstolen, vid en eventuell prövning, hänsyn till om man faktiskt har nyttjat bostadsrätten.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare