Försäljning av bostadsrätt

hej,

Kan en mäklare , i samband med kontraktskrivningen avseende överlåtelse av min bostadsrätt, förbehålla mig rätten att frånträda avtalet om jag inte får bostadsrätten sålt för det priset jag vill. Jag vill få den sålt för minst 500.000 kr och inte mindre. Går det att ha med en sådan återgångsklausul i avtalet, där det står liksom om köparen inte betalar denna summa, så har jag som säljare rätten att häva/återgå avtalet?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej Sara och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För det första är det du som säljare som bestämmer vem du vill sälja din bostadsrätt till, och till vilket pris. Du är inte bunden rent juridiskt att sälja bostadsrätten till det pris som angetts under försäljning eller i en eventuell annons som din mäklare gjort. Kontraktsskrivningen blir inte heller aktuellt förrän du accepterat ett visst bud och du kan välja att när som helst acceptera ett annat bud, detta innan köpekontrakt har skrivits på. Du kan som säljaren avbryta en påbörjad försäljning när som helst, vilket gäller även om du tagit hjälp av en mäklarfirma.

Lycka till!
MVH

Nathalie ByströmRådgivare