FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag13/07/2021

Försäljning av andel inom konsortium

Vad gäller vid konsortium? 80% vill avyttra 20% vill inte. Har majoriteten rätt?

Lawline svarar

konsortiet ska vara grundat på ett avtal mellan några personer det ska finnas ett gemensamt syfte för parterna inom konsortiet ochparterna i konsortiet ska vara förpliktade att verka för det gemensamma syftet.

Jag tolkar din fråga som att 20 % av personerna inom konsortiet vill sälja ("avyttra") sin andel samtidigt som 80 % inte tillåter det.

Konsortium= enkelt bolag (oftast)

Ett konsortium anses de flesta gånger utgöra ett s.k. enkelt bolag. För att ett konsortium ska anses utgöra ett enkelt bolag så förutsätter det dock att följande är för handen:

I och med att ett konsortium allt oftast är samma sak som ett enkelt bolag så kommer jag utgå från att även er samverkan är det.

Mot bakgrund till det så gäller i första hand vad ni inom konsortiet avtalat om avseende försäljning av andel i konsortiet. Om det är så att ni inte avtalat om en sådan angelägenhet så krävs det för att en ny delägare ska kunna inträda att samtliga ägare samtycker till inträdet (2 kap. 2 och 4 kap. 2 HBL).

Det innebär alltså att om ni inte avtalat om rätten till att en ny part ska inträda i konsortiet så krävs det alltså att samtliga parter inom konsortiet godkänner inträdet av ny delägare.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare