FrågaAVTALSRÄTTAvtal06/10/2013

Försäkringsersättning för begagnad tv

Hej! Jag har köpt en begagnad TV från en annan privatperson med kvitto och giltig garanti. Av olycksshändelse sprack skärmen. Jag har en försäkring och kontaktade försäkringsbolaget, men de kräver att jag måste påvisa att jag har köpt TVn eftersom det inte är mitt namn som står på kvittot. De vill att jag ska styrka köpet genom att visa att jag har gjort ett uttag på mitt konto på motsvarande belopp som jag betalade för TVn, det kan jag inte med anledning av att jag endast tog ut en del av beloppet från kontot och resten hade jag redan i kontanter. Jag finner detta orimligt. Kan försäkringsbolaget verkligen kräva detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att fastställa att du äger viss egendom torde det vara rätt vanligt att en försäkringsgivare önskar se någon form av dokumentation som styrker förvärv av den egendom en försäkringstagare begär ersättning för.

Vidare är det försäkringstagaren som bär bevisbördan att det verkligen skett ett försäkringsfall. Det innebär att du måste göra det antagligt att det rör sig om din TV som gått sönder. Har du inte kvitto från köpet av din TV torde du ju alltid kunna höra av dig till den person som du köpt TV'n av för att få ett kvitto på försäljningen.

Robin HenningsonRådgivare