FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/10/2016

Försäkringsavtals verkan

Någon eller några har brutit sig in i min replokal och stulit min MacBook PRO plus separat hårddisk med all musik jag spelat in under åren.

De tog sig antagligen in via brandtrappan.

Jag har gjort en polisanmälan och kontaktat försäkringsbolaget Folksam.

Jag har en allriskförsäkring som jag tecknat med dem just för alla mina musikprylar som jag har.

Men det lutar att de kommer hävda att den inte täcker min egen hobbyverksamhet som jag har.

Hur ska jag göra för att gå vidare och få ut min rätt? Allt mitt arbete är försvunnet och jag vill åtminstone ha ut en ersättning som gör att jag kan påbörja det igen från början. Jag jobbar nätter som mentalskötare och tjänar inte mycket pengar så jag är helt bedrövad att en dator som kostar så mycket pengar och är inköpt iår nu är helt försvunnen plus mängder av timmars arbete på hårddisken sparat som backup oxå stulet från mig. De erbjöd mig 5000kr men jag har betalat över 30000kr

Snälla hjälp mig.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När du tecknade en försäkring hos Folksam fick du förmodligen avtalsvillkoren för ditt försäkringsavtal tillgängliga för dig att läsa. Försäkringen hos Folksam är ett avtal mellan Folksam som som försäkringsbolag och dig som försäkringstagare. Avtalet innehåller villkor.

Jag kan inte svara exakt på vad det står i Folksams avtalsvillkor, det verkar i det här fallet som att hobbyverksamhet är undantaget från skyddet som försäkringen ger, alltså ej försäkrat i den försäkring du har tecknat eller med en beloppsbegränsning. Står detta i villkoret är det tyvärr inte så mycket du kan göra, eftersom du har accepterat villkoren genom att ingå avtalet.

Du får således avvakta och se vad en förundersökning från polisens sida kan leda till, om det finns tillräckligt mycket bevisning för att gå vidare i ärendet.

Hoppas du har fått klarhet i din fråga, tveka inte att höra av dig annars.

Med vänlig hälsning,

Asta SchulzRådgivare