Förordnande av boutredningsman

Hej

Vår mor har gått bort och vi ska nu dela upp lösöret i dödsboet. Vi är 4 syskon, tre av oss har kommit överens om att vi drar lott om lösöret medan en vill ta in en boutredningsman. Lösöret består inte av något högre belopp. Har en person rätt att bestämma att vi skall ta in en boutredningsman när vi övriga tre är överens?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att vidta åtgärder för dödsboets förvaltning krävs i princip enighet mellan delägarna. Tingsrätten ska enligt ärvdabalken förordna att egendomen ska avträdas till förvaltning av boutredningsman, samt utse någon att i sådan egenskap handha förvaltningen, om en av dödsbodelägarna begär det. Samtycke krävs inte från övriga dödsbodelägare (19 kap 1 § ärvdabalken).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emelie SödermanRådgivare