Förnya pass utomlands med en dom där man blivit stämd

Hej! Om jag har en stämning och bor utomlands och får en trekodsdom kan jag förnya mitt pass utomlands på ambassaden? Om man är stämd och dömd för att inte betalat ett lån?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kort svar på din fråga

Ja du kan förnya ditt pass utomlands på en ambassad, det ska inte hindra dig på något sätt med domen.

Långt svar på din fråga

Spelar det någon roll att du har blivit stämd och dömd för att inte ha betalat lån?

I passlagen 7-10§§ så finns hinder för att skaffa pass. Där finns inga hinder för dig som stämd och dömd för att inte ha betalat ett lån att inte få skaffa ett pass.

Förnya sitt pass utomlands

I Sverige utfärdas pass av polismyndigheten (2§ passlagen). Utomlands så kan du ansöka om pass på vissa svenska ambassader. Det är din skyldighet att kunna styrka din identitet, ditt svenska medborgarskap och övriga personuppgifter (Polisens hemsida)

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Carl MalmströmRådgivare