Formuleringar för enskild egendom genom testamente

Hej! Hur formulerar jag mig i ett testamente att min gifta dotter ärver mig utan att hennes make kan göra anspråk på det, att arvet efter mig är hennes enskilda egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör vilken/vilka formuleringar som är lämpliga när man vill att ens arvingar ska ärva ens kvarlåtenskap som enskild egendom. Vad som är enskild egendom mellan makar framgår av äktenskapsbalken, ÄktB (hittar du här) och vad som gäller vid testamenta regleras genom ärvdabalken, ÄB (hittar du här).

Enskild egendom genom testamente och den viktiga viljan.

Av 7 kap. 2 § framgår vad som är enskild egendom. Det framgår i din fråga att du planerar att skriva ett testamente. Enligt 4 p. är egendom som en make har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda egendom. Så hur ska du då formulera dig för att arvet efter dig ska bli hennes enskilda egendom? Det centrala är att det ska framgå att det är det som är din vilja. Enligt 11 kap. 1 § ÄB så ska testamentet tolkas utifrån vad som är testators vilja. Det är dock klokt att ta juridisk hjälp när du skriver ett testamente för att vara säker på att inga detaljer missas.

Sammanfattningsvis:

Det finns inget svar som är "rätt" eller säkert i förhållande till din fråga. Att skriva testamenten som är klara och precisa är svårt och det finns ingen formulering som är vattentät. Jag skulle därför råda dig att ta kontakt med en jurist.

Hoppas du fick vägledning i din fråga.

Vänligen

Sofie FalkRådgivare