Formkrav vid köp av fastighet

Hej Lawline! Jag har blivit erbjuden att köpa en skogsfastigehet på ca:7ha av en äldre släkting för 100 000 tusen kr, uppskattat värde 600 000 tusen kr. Kan det ställa till med juridiska problem med övriga släktingar vid hans bortgång. Behövs särskilt kontrakt, bevittnat. Något annat att tänka på? Vänliga hälsningar bosse

Lawline svarar

Hej,

Ja, det kan säkert ställa till med juridiska problem med släktingar. De kan tycka att de har bättre rätt och mena att du har manipulerat honom eller påstå att han inte var vid sina sinnens fulla bruk när han ingick avtalet med dig och kan man visa det i en domstol så kan avtalet ogiltigförklaras.

För att ett avtal om fastighetsöverlåtelse skall vara giltigt måste det ingås skriftligen och uppfylla följande krav:

  • Underskrivet av säljaren och köparen
  • Uppgift om köpeskillingen
  • Förklaring av säljaren att han överlåter fastigheten på köpare
  • Underskrift av två vittenen som intygar att det är säljarens underskrift på avtalet
Efter köpet måste man ansöka om lagfart inom tre månader hos inskrivningsmyndigheten.

Thomas HefnerRådgivare