Formkrav vid gåva av bostadsrättsandel

Hej!

Min pappa har hjälpt mig som medlåntagare till mitt lägenhetsköp. Pappa står på kontraktet för 1/10 och jag som ägare för 9/10-delar. Jag vill nu ta över hela lånen, hur ska vi göra rent juridiskt? Tanken är att andelen överlåts utan vederlag, kan vi skriva ett gåvobrev själva eller behöver vi engagera en jurist?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

För att lägga om lånen behöver ni kontakta banken som lånet ligger hos, det är de som sköter sådant och avgör om de tycker du har betalningsutrymme nog att stå på lånen själv etc.

Ni kan skriva ett gåvobrev på själva gåvan själv, men det finns strikta formkrav för att gåvobrevet ska vara giltigt. I Bostadsrättslagen 6 kap. 4 § finns formkraven, och de innebär att gåvobrevet ska vara skriftligt, undertecknat av både dig och din pappa samt innehålla uppgift om vilken lägenhet det gäller och att den överlåts som gåva (utan vederlag). Bostadsrättsföreningen måste underrättas om överlåtelsen.

Du och din pappa kan här upprätta gåvobrev till fast kostnad. Vill eller behöver ni engagera en jurist kan ni här boka tid med en familjerättsjurist via Familjens Jurist.

Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare