Formkrav vid återkallande av testamente

Gör feldatering (syftande på tidigare testamente) ett senare testamente ogiltigt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktat Lawline!

Om upprättande och återkallade av testamente finns att läsa i Ärvdabalkens 10:de kapitel (här).
Det finns inget formkrav vid återkallande av testamente. Ett nytt testamente har dock i praxis setts som ett återkallande av det gamla testamentet och det nya ersätter då det äldre. Feldatering till äldre testamente gör alltså ingen skillnad. Detta förutsätter ju då att det nya testamentet är giltigt och uppfyller de formkrav som finns. Mallar för hur ett testamente ska upprättas hittar du här.

Hoppas detta var dig till hjälp!

Sofia NygrenRådgivare