Formkrav testamente

Hej

Vi har ett testamente som är skrivet 1996 undertecknat och bevittnat där finns 13 arvtagare. det har framkommet ett testamente till som är skrivet 2007 där 4 arvtagare inte är med, det står att det ersätter det förra testamentet men det är en kopia som är undertecknad men inte bevittnad. Hur ska detta tolkas?

MVH

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Testamente regleras i Ärvdabalken (ÄB). För att ett testamente ska vara giltigt krävs det att vissa formkrav ska vara uppfyllda. Enligt 10 kap. 1 § ÄB måste testamentet var bevittnat av två personer samtidigt som bekräftar det med sin underskrift. Uppfyller testamentet inte formkraven anses det inte vara giltigt. Det är alltså tyvärr det äldre testamentet som gäller då det nyare är att anse som ogiltigt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare