Formkrav gällande testamente

Hej, är ett handskrivet testamente som ej undertecknats av testatorerna giltigt? Det är bevittnat och vittnena har undertecknat men inte de 2 testatorerna

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande arv regleras i ärvdabalken.

För att ett testamente ska anses vara giltigt måste vissa formkrav vara uppfyllda, vilket regleras i 10 kap. 1 § ärvdabalken. Dessa formkrav är:

- skriftligt,
- testatorn måste underteckna testamentet när två vittnen är samtidigt närvarande,
- vittnena ska skriva under,
- vittnena ska förstå att det är ett testamente
men behöver inte känna till innehållet

Eftersom testatorerna varken har skrivit på själva testamentet eller gjort det framför två vittnen, så är inte formkraven uppfyllda och således är inte testamentet giltigt.

Att upprätta ett testamente kan vara svårt, så om du skulle ha svårigheter kring upprättandet av ett testamentet rekommenderar jag dig att boka tid hos en av våra jurister. Där kommer du få hjälp med allt du behöver kring just upprättande av testamente. Du kan boka tid direkt på http://www.lawline.se/boka.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare