Formkrav för testamente och testamentsvittnen

Hej, Min pappa avled i början av året och hade tillsammans med sin nya fru upprättat ett testamente. Det har nu kommit till min kännedom att de båda vittnena inte var på plats tillsammans för att vittna om underskrifterna. Jag undrar om det är lönt att bestrida testamentet?

Med vänlig hälsning en orolig dotter

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Formkraven för testamente finner vi i 13 kap. 1 § Ärvdabalken. Här framgår att två vittnen ska vara närvarande när testator skriver under testamentet eller bevittna att testatorn intygar att denne skrivit under. Dessa vittnen ska sedan bestyrka detta genom att själva skriva under testamentet. Lagtexten ger oss ingen ledning i hur lång tid efter testatorns undertecknande som vittnena måste bestyrka testamentet, men högsta domstolen har fastställt i målen NJA 1994 s. 145 att vittnens bestyrkande genom underskrift ska ske i nära anslutning till att testatorn undertecknat eller intygat sin underskrift inför dem.

Det är alltså inte ett krav att vittnena skall ha varit närvarande då din far skrev under testamentet, så länge han sedan intygat sin underskrift för dem och de kort därefter bestyrkt testamentet genom att själva underteckna det.

Hoppas svaret var till hjälp!

Julia StenslundRådgivare