Formkrav för gåvobrev.

Är ensamstående med två döttrar. Skrev år 2005 testamente där arvet efter mig skall vara mina döttrars enskilda egendom så också i rakt nedstigande led. Ämnar nu överlåta en större kontantsomma till var och en som gåva. Gåvan skall vara förskott på arv. Jag skriver gåvobrev till var och en. Skall gåvobreven vara bevittnade? Testamentet gäller väl fortfarande även om jag överlåtit en del av arvet som förskott på arv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förskott på arv och testamente.

En gåva från en förälder till barn ses automatiskt som förskott på arv om inte något annat anges (6 Kap 1 § Ärvdabalken). Om en förälder inte vill att det ska anses vara förskott ska ett gåvobrev upprättas som förtydligar att det inte är fråga om förskott på arv. Egendom är att se som enskild om personen fått det med villkoret om att det ska vara enskilt (7 Kap 2 § Äktenskapsbalken). Sådana villkor ska föras in i ett gåvobrev.

Formkrav för gåvobrev.

Det finns inga speciella formkrav på hur ett gåvobrev ska upprättas. Vittnen krävs om gåvan är fast egendom (20 Kap 7 § Jordabalken). Du ska dock ge pengar i gåva, men i och med att det är fråga om en större kontantsumma och eftersom du vill att de ska ses som enskild egendom rekommenderar jag att du upprättar ett gåvobrev. Testamentet kommer fortsätta gälla så länge du inte återkallar testamentet, förstör testamentshandlingen eller gör till känna att testamentet inte längre är din yttersta vilja (10 Kap 5 § Ärvdabalk).

Du kan få hjälp att upprätta gåvobrevet hos oss på Lawline här.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare