Formkrav för fastighetsköp

Vi la in ett bud på en fastighet med sluten budgivning. Efter en tid kontaktar säljarens mäklare oss på en fredag och ger ett erbjudande om vi lägger ett visst bud så blir det affär. Vi funderar över helgen och accepterar erbjudandet. Är det avtalsbrott om säljaren inte längre vill avsluta affären? Är det muntliga avtalet bindande?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. För din fråga kommer jag att tillämpa Jordabalkens (JB) bestämmelser eftersom det är frågan om överlåtelse av en fastighet som är fast egendom.

Vid överlåtelse av fastighet föreligger det formkrav som ska vara uppfyllda för att affären ska vara giltig. Det ska upprättas en köpehandling som ska underskrivas av både köparen och säljaren och ska innehålla köpeskilling och förklaring att säljaren överlåter fastigheten till köparen (4:1 JB).

Eftersom dessa krav föreligger så kan ett köp av fastighet inte anses ha ägt rum före underskrivandet av köpehandlingen.

Hoppas du fått svar på din fråga, du är annars välkommen att ställa en ny fråga ellerr höra av dig till våra jurister för vidare rådgivning.

Allt gott,

Tilde SkånvikRådgivare