Formkrav borgen

Min dotter ville att jag skulle gå i borgen för henne så att hon kunde hyra en lägenhet.

Hon mejlad mig papper som skulle fyllas i alltså ett borgensåtagande. Jag fyllde i pappret och fotograferade det och skickade det på SMS det till min dotter, men jag sa samtidigt att jag väntar med att skicka in det innan jag bestämt mej om jag skulle borga för hyreskontraktet eller inte, jag ville tänka på saken innan jag lämnade borgensåtagandet till hyresvärden och beslutade efter ett par dagars tänkande att inte gå i borgen för henne.

Hon vidarebefordrade detta SMS till hyresvärden (utan min vetskap) som godtog detta som ett bevis för borgen utan att få det påskrivna borgensåtagandet från mej.

Min dotter betalade inte sin hyra som jag förutsåg och nu har jag fått en delgivning från kronofogden om en skuld till hyresvärden. Jag anser inte att jag är borgensman eftersom jag aldrig skickat in något borgensåtagande till hyresvärden.

Är jag skyldig att betala detta eller skall jag bestrida delgivningen från kronofogden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Rättsläget är tyvärr oklart men jag kommer göra en så god bedömning som möjligt.

Borgensåtagandet är ett avtal mellan dig och hyresvärden, inte mellan dig och din dotter. Eftersom det inte finns några formkrav för borgensåtaganden är det avtal du skrev på tillräckligt för anbud och accept (AvtL 1§). Då din dotter inte är din motpart i avtalet påverkar ditt meddelande till henne inte din bundenhet till avtalet. Min bedömning är alltså att du är skyldig att betala hyresvärden. Detta är även i linje med tidigare rättsfall där ett "framtida borgensåtagande" som var förutsättning för ingåendet av ett avtal blev bindande när avtalet väl ingicks.

Jag vill här poängtera att min bedömning inte är 100% säker. Jag diskuterade saken med en kollega som kom till slutsatsen att du inte ingått ett borgensavtal eftersom han såg bilden och smsen som ett sätt för dig att säga "allting är redo" men jag vill tänka över saken lite mer.

Om summan är tillräckligt stor så kan det därför vara värt att rådslå en färdigutbildad expert på området. Eftersom det i slutändan är din dotter som ska betala (antingen till dig eller till hyresvärden) kan det vara lika bra att betala och sedan kräva återbetalning av din dotter när hennes ekonomi tillåter.

Jag hoppas mitt svar har gett dig vägledning i hur du kan och bör hantera situationen. Du är alltid varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare