Förlust vid partnerbyte

Hej, jag äger en webshop som säljer möbler och inredning på nätet. Till för ett par månader sedan så samarbetade jag med en logistikpartner som hanterade mitt lager samt alla frakter till kunderna. Pga att vi inte var nöjda med deras samarbete sade vi upp avtalet och slöt avtal med en ny logistikpartner. I samband med detta så skickades samtliga produkter till den nya partnern från den gamla. Vid inventeringen av den nya partnern (i samband med att de tog emot varorna) så saknades en hel del produkter som den tidigare partnern precis innan detta hade inventerat på vårt lager. Dvs vi har en inventering där det framgår att dessa produkter finns med bland våra produkter där, men varken på fraktsedeln eller vid den fysiska inventeringen av den nya partnern finns dessa produkter med. Vi kan även med hjälp av försäljningsstatisk bevisa att dessa produkter inte har sålts mellan inventeringstillfället och fraktdatumet. Med andra ord måste dessa produkter finnas kvar/ha försvunnit från den gamla partnerns lager. Min fråga är nu hur jag kan ta detta vidare? Kan jag polisanmäla dem för denna förslut, då jag i dagsläget inte ser någon annan utväg? Jag har nämligen varit i kontakt med dem men de är mycket ovilliga att samarbeta och menar bara att de inte ansvarar för differenser på lagret (vilket enligt min mening borde vara småsvinn, inte sådana här stora differenser). Min firma är relativt nystartad och liten och detta drabbar mig hårt ekonomiskt. Tack på förhand för ert svar!

Ps. Nås snabbast och lättast via mail

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga! Nedan kommer ett kortfattat svar.

Eftersom att jag inte vet hur mellanhavanden mellan dig och din tidigare avtalspart är reglerat, är mitt svar kortfattat och mer generellt skrivet.

Då det enligt dig finns underlag för den uppkomna differensen som har uppstått mellan tiden för förra partens inventering och inventeringen som har genomförts av din nya part, är min rekommendation att du med anledning av det skriftliga underlaget skriver ett sakligt brev till din tidigare motpart. I brevet kan du hänvisa till dokumentationen och begära att denne ska ersätta dig för den uppkomna förlusten, antingen genom att återställa de saknade produkterna eller genom att ersätta dig till ett värde av produktförlusten samt för den ekonomiska skada du och ditt företag har drabbats utav. Vidare kan du påtala att om ni inte kan nå en överenskommelse så kommer du att vidta rättsliga åtgärder.

Jag skulle gärna vilja hjälpa dig med ärendet, men eftersom att jag saknar närmare insikt kring aktuell situation blir det svårt för mig att göra en helhetsbedömning. Om du vill ha närmare rådgivning alternativt hjälp med att upprätta ett brev till din tidigare avtalspart så kan vi självklart hjälpa dig med det. Du får gärna kontakta mig för vidare konsultation.

Jag hoppas att du åtminstone har fått någorlunda hjälp i ärendet.

Bästa hälsningar,

Essie MalkocRådgivare