FrågaFAMILJERÄTTGod man28/03/2022

Förlovning, gemensamt boende och stor åldersskillnad utgör normalt inte grund för avsättande av förvaltare

Får en förvaltare och sin brukare ha ett förhållande med varandra åldern på dessa är 65+ förvaltaren och brukaren fyller 23 iår dem bor även tillsammans och är även förlovade men får dem vara det i en förvaltares uppdrag

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag har uppfattat din fråga undrar du om en förvaltare får bo och vara förlovad med personen den är ställföreträdare åt och om den stora åldersskillnaden mellan förvaltaren och 22-åringen kan vara av betydelse för frågan. Nedan kommer jag att besvara din fråga. I svaret kommer jag att utgå från att 22-åringen redan har fått förvaltaren tilldelad och också fortsatt är i behov av förvaltare.

Förvaltaren kan förmodligen inte avsättas

Regler om förvaltare finns i föräldrabalken. Avsättning av en förvaltare ska ske om förvaltaren inte längre är lämplig att inneha uppdraget som förvaltare. Förvaltaren är olämplig i följande fall (11 kap. 20 § FB):

- Om förvaltaren gör sig skyldig till missbruk eller försummelse vid utövandet av sitt uppdrag.

- Om förvaltaren kommer på ekonomiskt obestånd vilket gör förvaltaren olämplig för uppdraget.

- Om förvaltaren av någon annan orsak inte längre är lämplig att inneha uppdraget.

Att förvaltaren bor och är förlovad med 22-åringen innebär inte att förvaltaren gör sig skyldig till vare sig missbruk eller försummelse vid utövandet av uppdraget. I din fråga har heller inte framkommit att förvaltaren skulle vara på ekonomiskt obestånd. Den förutsättning som kvarstår för att avsätta förvaltaren är om förvaltaren av någon annan orsak inte längre är lämplig att inneha uppdraget. Olämpligheten behöver inte grunda sig på förvaltarens personliga egenskaper utan kan även bero på andra omständigheter (RH 2018:19). Att förvaltaren bor och är förlovad med 22-åringen kan ändå inte i sig göra förvaltaren olämplig för uppdraget. I själva verket är en stor del av alla förvaltare idag anhöriga till huvudmannen (prop. 2013/14:225, s. 35).

Att det råder stor åldersskillnad mellan förvaltaren och 22-åringen kan heller inte normalt utgöra en grund för att förvaltaren är olämplig och kan avsättas. Åldersskillnad är nämligen inget som i sig gör att förvaltaren är olämplig för att vara förvaltare i lagens mening. Andra faktorer, till exempel att det råder intressekonflikter mellan förvaltaren och 22-åringen kan ändå göra förvaltaren olämplig (prop. 2013/14, s. 35). Andra omständigheter än de som framkommer av frågan kan alltså innebära att avsättning av förvaltaren kan bli aktuellt. Det är även viktigt att poängtera att 22-åringens egna synpunkter om vem som ska företräda denne ska ges stor betydelse (RH 2018:19).

Närmaste släktingarna kan ansöka om avsättande av förvaltare

Om du är av åsikten att förvaltaren i det här fallet inte är lämplig för sitt uppdrag så kan du ha möjlighet att göra en ansökan om avsättande av förvaltaren. För att du ska ha en sådan möjlighet behöver du höra till 22-åringens "närmaste släktingar" (11 kap. 21 och 15 § FB). De närmaste släktingarna är barn, barnbarn, föräldrar och syskon (prop. 1987/88:124, s. 175). Om du är en av de närmaste släktingarna och vill göra en sådan ansökan så ska du göra ansökan till överförmyndaren som fattar beslut om förvaltaren ska avsättas eller inte (11 kap. 20 § FB).

Sammanfattning

En förvaltare ska avsättas om förvaltaren inte längre är lämplig för uppdraget. Utifrån de omständigheter du angivit föreligger förmodligen inte grund för att avsätta förvaltaren. Om det finns ytterligare omständigheter som inte framgår av frågan kan ändå svaret bli ett annat. Om du är en av de "närmast anhöriga" till 22-åringen och tycker att förvaltaren inte är lämplig för sitt uppdrag så kan du göra en ansökan till överförmyndaren om ett avsättande av förvaltaren.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Edvin StrandfältRådgivare