Förlorar man sin arvsrätt till sina biologiska föräldrar om man adopteras?

Om en vuxen man adopteras av två adoptanter förlora denna vuxna man sin arvsrätt till sin biologiska familj, eller kan han fortfarande komma tillbaka in i den biologiska familjen och kräva sin arvs rätt, "en del av kakan" efter sin adoption?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid en adoption anses den adopterade vara barn till de som har adopterat. Den vuxna mannen kommer alltså likställas med adoptanternas biologiska barn. Det innebär att de rättsliga banden med de biologiska föräldrarna upphör och att man som adopterad förlorar arvsrätten efter dessa. Som adopterad ärver man alltså enbart av adoptivföräldrar och deras släktingar.

(Reglerna om detta finns i 4 kap 21 § föräldrabalken och i ärvdabalken).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga

Vänligen,

Maya HempelRådgivare