Förlora svenskt medborgarskap?

Hej.

Jag är en Svensk kvinna som är gift med en Amerikan och bosatt i USA sedan 1997. Vi har två barn som är födda i Sverige 1997 och 1998, var av ett barn nu bor där. Vår son är 17, blir 18 i November och jag har nu hört att han förlorar sitt Svenska medborgarskap om han inte flyttar till Sverige i en period av 5 eller 6 månader innan han fyller 22. Jag är inte Amerikansk medborgare, endast Svensk. Vad kan vi göra för att han ska få behålla sitt Svenska medborgarskap?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns en grund att automatiskt förlora sitt svenska medborgarskap, vilket är när en person som har fyllt 22 år är född utomlands, aldrig har haft hemvist i Sverige och inte har varit i Sverige under förhållanden som tyder på samhörighet med Sverige, 14 § lag om svenskt medborgarskap (https://lagen.nu/2001:82#P14S1).

Din son är född i Sverige, alltså kommer han inte att förlora sitt medborgarskap. För att förlora det svenska medborgarskapet måste personen uppfylla alla tre kriterier och din son är ju inte född utomlands. Ni behöver då inte göra någonting för att han ska behålla sitt svenska medborgarskap.

Jag hoppas att svaret var tillfredsställande!

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare