Förlängs hyresavtalet om jag missar uppsägningstiden?

Ur kontrakt:

" Uppsägningen ska ske skriftligen och för att hyresavtalet ska upphöra att gälla ska det sägas upp senast 9 månader före hyrestidens utgång. Om inte avtalet sägs upp i tid är hyresavtalet för varje gång förlängt med 3 år."

Betyder detta att jag kan säga upp avtalet närsomhelst med 9 månaders uppsägningstid? Eller vad innebär egentligen förlängningen med 3 år?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Olika regler gäller för hyra av bostadsrätt och hyra av lokal

Regler om hyresavtal hittar du i 12 kapitlet jordabalken (JB). Det finns olika regler kring uppsägning och förlängning av hyresavtal beroende på om du hyr en lokal eller en bostadslägenhet. Eftersom det rör sig om en uppsägningstid på 9 månader i ditt kontrakt så antar jag att du hyr en lokal och inte en bostadslägenhet. Jag kommer dock för säkerhetsskull behandla båda alternativen nedanför.

Hyra av bostadslägenhet

Om det är så att du hyr en bostadslägenhet och inte säger upp hyresavtalet senast 9 månader före hyrestidens utgång så kommer hyresavtalet automatiskt förlängas med ytterligare 3 år. Vid hyra av en bostadslägenhet kan du dock alltid säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter 3 månader.

Om du hyr en bostadslägenhet kan du alltså säga upp avtalet närsomhelst med 3 månaders uppsägningstid, oavsett vad som står i ditt kontrakt. Förlängningen enligt avtalet betyder alltså ingenting i detta fall. (12 kap. 5 § JB).

Hyra av lokal

Det är inte lika förmånliga regler för hyresgäster som hyr lokaler. Om du hyr en lokal gäller 9 månaders uppsägningstid istället för tre månader. Om du inte säger upp avtalet senast 9 månader innan hyrestidens utgång så förlängs hyresavtalet med ytterligare 3 år. Till skillnad från vid hyra av bostadslägenhet så blir du bunden i ytterligare tre år. Du kan alltså inte säga upp avtalet närsomhelst med 9 månaders uppsägningstid.

Förlängningen betyder alltså att du blir bunden av hyresavtalet i ytterligare 3 år om du inte säger upp det senast 9 månader innan hyrestidens utgång.

Mitt råd är att kontakta hyresvärden

Om det är så att du har missat att säga upp ett hyresavtal angående en lokal i rätt tid så kan du alltid prova att ta kontakt med din hyresvärd. Kanske kan ni komma fram till en lösning för att du inte ska bli bunden i ytterligare tre år. Lagen är till för att skydda just hyresgästen så det är alltid okej att avtala om mer förmånliga lösningar för hyresgästen. Det är däremot inte okej att avtala om villkor som sätter hyresgästen i en sämre position än reglerna i lagen. (12 kap. 1 § 5 stycket JB)

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare